TESZT | Új Hyundai Kona 1.6 T-GDi Premium Edition

23:23


A húsvéti hosszú hétvége alatt a Hyundai Hatvannak köszönhetően lehetőségem nyílt kipróbálni a megújult, ráncfelvarráson átesett új Hyundai Konat. Mondhatnám, hogy ez volt az első Hyundai modell, amit teszteltem, de ez nem lenne igaz, hisz a családi kisautónkat már több mint tíz éve használjuk óriási elégedettséggel. Tapasztalataink alapján hihetetlenül megbízható márkáról van szó, ezért alig vártam, hogy az új, modern autóik közül is kipróbálhassak valamit.

Elsőként – természetesen – egy SUV-ra esett a választás, már csak azért is, mert a Badacsonyba készültünk, ahová úgy gondoltam, kényelmesebb lesz feljutni egy magasabbra épített autóval. A tesztautóm egy limitált szériás Hyundai Kona volt, mely Premium Edition felszereltséget kapott és 1.6 T-GDi 198 lóerős benzinmotor hajtotta, amihez hétsebességes duplakuplungos automata váltó járt. Az új fejlesztésű 4 hengeres benzinmotorral a Hyundai Kona a kategória legerősebbje lett. A turbó motornak köszönhetően 7,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra, így lehengerlő teljesítményével így új felhasználók figyelmét is felkeltheti.

Ehhez a motorhoz egyébként két- és négykerék-meghajtást is választhatunk a Konához. A benzines mellett természetesen a Kona elérhető dízel, hibrid és tisztán elektromos hajtáslánccal is – utóbbi a hazai és nemzetközi piacon is az egyik legnagyobb népszerűségnek örvendő elektromos autó a 2020-as eladási statisztikák alapján.

Kecses design

A Kona néhány évvel ezelőtt merész, formabontó külsejével lépett a piacra, ráncfelvarrásnak köszönhetően pedig még vagányabb és sportosabb megjelenést kapott. A külseje engem is abszolút levett a lábamról, a világosszürke metál (Cyber Grey) fényezés pedig szerintem az egyik legjobb választás hozzá. Az együtt töltött néhány napban sokszor tapasztaltam, hogy az emberek elismerő pillantásokat vetnek rá. De nem csak megnézték, kérdezgettek vele kapcsolatban: nagyjából bárhol jártam, mindig akadt olyan, aki szóba elegyedett velem miatta, belenézett, érdeklődött – erre biztosan rásegített a tesztautó felirat is. 😊 Bár méretéből adódóan (mindössze 4,1 m hosszú és 1,8 m széles) inkább nőies autónak tartják, jellemzően inkább a férfiak voltak rá kíváncsiak.


A belső tértől őszintén szólva nem ájultam el
, vannak már ennél sokkal extrább modellek is a márka kínálatában (Ioniq, Bayon, Tucson). Számomra túl egyszerű volt, egy picit olcsó hatást keltett az úgynevezett „kopogós műanyagokkal”, talán ez a sok kifinomult francia hatása is, amik megfordultak nálam az utóbbi időben és magasra tették a design lécet. Ettől függetlenül persze kényelmes és élhető felületeket kapott, az új 10,25 colos telefontükrözésre képes érintőkijelző például folyamatos használatban volt nálam, és amit kifejezetten szerettem benne, azok a fizikai gombok. Bár imádom a modern technikát és az érintőkijelzőket, biztos vagyok benne, hogy vezetés közben sokkal több figyelmet von el a kezelésük, mint a hagyományos kezelőfelületeké. Épp ezért sokkal szívesebben használom sok autóban a kormányon lévő funkciókat az érintőkijelző helyett, itt viszont rendszeresen nyúltam a középkonzolon található gombokhoz. 

Vezetési élmény

Arról, hogy mennyire szerettem vezetni az új Konát szerintem sokat elárul, hogy 987 kilométerrel került hozzám, és 2096 km-t mutatott az óra, mikor visszagurultam vele a Hyundai Hatvan udvarára.


Három vezetési mód közül választhatunk, Eco, Normal és Sport fokozat áll rendelkezésre. A három közül nem meglepő módon a Sport volt a kedvencem, de a hétköznapokon szerintem a Normal a legjobb választás, hisz ez még kellően dinamikus, de nem eszi le rólad a nadrágot. 😊 Normal módban átlag 7 liter fogyasztást produkált az autó úgy, hogy sokat mentem vele autópályán tempomattal. Amikor azonban sport fokozatra kapcsoltam, és a városi kivezető szakaszon igyekeztem előre törni, könnyen elértem a 9,5 literes fogyasztást, ami hosszútávon nem túl barátságos, ellenben annál élvezetesebb vele a közlekedés. Egyébként egy 50 literes tankot kapott az autó, amit telepakolva kb. 560 km-es hatótávot kapunk a fedélzeti számítógép szerint. Ez a saját autóm után szokatlanul kicsi volt, hiszen ott egy teletank nagyjából 800 kilométerre elegendő, de ott méretesebb pocakot kell teleraknom.

 

Az új Kona széleskörű fejlesztésen esett át a gyártást megelőzően, amely érintette a felfüggesztést és a vezethetőséget, így még finomabb rugózást, még pontosabb úttartást sikerült elérni a modellnél. Azt, hogy ez milyen jól sikerült, a teszt során gyakran tapasztaltam, a rázósabb utak esetén sem esett kétségbe, a kanyargósabb szakaszokon pedig kifejezetten élmény volt átkormányozni az autót.
 

A Hyundai SmartSense a márka fejlett vezetéstámogató rendszere biztonságosabb és nyugodtabb autózást ígér, és tapasztalatból mondom, hogy állja is a szavát. Az aktív sávtartó rendszer az alapfelszereltség részét képzi, és szuper éber, azonnal jelez, ha indokolatlanul közel megyünk a felezővonalhoz. Szintén alapfelszereltség a vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer, mely folyamatosan figyeli és elemzi a vezetési szokásokat. Amennyiben figyelemhiányra utaló viselkedési jeleket észlel, akkor hangjelzéssel, valamint a műszerfalon megjelenő üzenettel szólít fel pihenésre. Az automatikus vészfékező rendszer azonnal figyelmeztet – és ha kell, helyettünk fékez –, ha az előttünk haladó jármű hirtelen lassít, így könnyedén elkerülhetőek a ráfutásos balesetek a segítségével. A fenti funkciókat kihasználva hosszú kilométereken át képes önmagát vezetni az autó, főleg, ha a tempomatot is bekapcsoljuk hozzá. Természetesen a kontrollt mindig csak kellő körültekintés mellett adhatjuk át a Konának, sőt, figyelmeztet is, ha a kezünk nincs a kormányon, függetlenül attól, hogy tökéletesen tartja a sávot és kiválóan beveszi a kisebb kanyarokat nélkülünk is.

Összegzés

A Hyundai Kona ára elég széles palettán mozog, de a sok felszereltségi szint és meghajtás lehetőséget ad arra, hogy összesakkozzuk a számunkra megfelelőt, amit a pénztárcánk is elbír. Az általam próbált tesztmodell listaára 8.399.000 Ft, alacsonyabb felszereltséggel és kisebb motorral azonban már 6 millió forint körül is hozzá lehet jutni. A hybridek ára már a 10 milliót súrolja alulról, és ahogy az lenni szokott, itt is az elektromos verzióért kell a legmélyebbre nyúlni abban a bizonyos zsebben, itt 13 milliótól felfelé kúsznak a számok.

Egy szó mint száz, a Kona méltán népszerű a kategóriájában, mert nagyon jó és könnyű vezethetőséget, kényelmet, biztonságot kínál (többnyire) megfizethető áron. Emellett viszont biztos vagyok benne, hogy megosztó típus, hiszen bár kívülről sokakat ámulatba ejt, beülve már nem hozza a ’wow’ hatást, ami sokaknál fontos szempont autóválasztáskor. Ha valaki nem túl nagy, de (akár 1-2 gyerekkel is) élhető méretű, kellemes fogyasztású, városban és autópályán is jól manőverezhető szabadidőautót keres, akkor ez egy kitűnő választás lehet számára.

- Orsi

You Might Also Like

0 megjegyzés

Szólj hozzá te is a poszthoz!

A ti kedvenceitek

Kövess Facebookon

Írj nekem!

Név

E-mail *

Üzenet *