TESZT | Ezt a Peugeot-t te is akarod: íme az elektromos e2008!

18:30

2020 számomra a valóra vált vágyak éve. Sok autót teszteltem már, de elektromos hajtásláncúhoz még nem volt szerencsém, épp nem rég emlegettem, hogy jó lenne már ezen változtatni. Néhány nappal később a Peugeot Qualité megkeresett, hogy lenne itt egy vadonatúj e2008, amit tesztelhetnék néhány napig. Persze, hogy lecsaptam rá! Így került hozzám egy rövid hétvégére ez a mindössze 4000 kilométert futott Vertigo kék színben pompázó GT Line felszereltségű sajtós tesztmodell. 


A GT Line egyébként már egy magas felszereltséget takar, szériaként kapjuk vele:

  • a kulcsnélküli indítást
  • automata klímát
  • elektromos kéziféket
  • üzemmódválasztó gombot
  • 2 hátsó USB töltőt
  • sötétített hátsó szélvédőt és oldalüvegezést
  • LED ködlámpát kanyarkövetéssel
  • első és hátsó parkolóradart tolatókamerával
  • fekete tetőfényezést
  • 7"-os kapacitív érintőképernyőt Mirror Screen funkcióval.


A kék villám - megnyerő külső

A francia márka elektromos szabadidőautója tavaly debütált, de az elektromos mellett benzines, és dízelmotorral is elérhető. Maga a Peugeot 2008-as modell nem új, de elég nagy átalakuláson ment át az előző változathoz képest, ami szerintem kifejezetten jót tett neki. Bár a kisméretű SUV-k kategóriába sorolják, kívülről robosztus, belülről pedig tágas autót takar a név. Elődjéhez képest nagyobb lett, hossza 4,3 méter, és a csomagtartó kapacitása is jelentősen megnőtt, a korábbi 360 helyett a padló alatti rekesszel tovább növelve 434 literre.
Hasznos a töltőkábel tároló rekesz, mivel ezek önmagukban sok helyet foglalnak, de kellemetlen lehet, amikor a telepakolt csomagtartó padló alatt ragadnak.
A Peugeot oroszlánfogakra hajazó menetfényét a 2008 is megkapta, az orrát pedig egy igen tekintélyes hűtőmaszk díszíti, mely megkülönböztető jelzésként is értelmezhető, az e2008 elejét ugyanis színre fújva díszíti. A csapott orr és a nagy méretű hűtőmaszk azonban megosztó, mivel a fizika törvényeit szem előtt tartva csökkentheti az elektromos modell hatótávját. Ettől eltekintve szerintem gyönyörű, és igazán egyedi megjelenést kölcsönöz. 
A Peugeot oroszlánfogai markáns megjelenést kölcsönöznek a legújabb modelleknek. A színrefújt hűtőmaszk az elektromos hajtású 2008 megkülönböztetése a benzin és dízel változattól.
Nyilván szubjektív, de a Peugeot 2008 szerintem kiemelkedően szép, és ezt mások is elismerték, akikkel találkoztam a teszthétvégén, és az utakon észlelt elismerő pillantások is erről tanúskodtak. Na meg arról, hogy a csendes elektromos autókon még mindig meglepődnek a járókelők, majd a visszapillantóból láthatjuk, ahogy utána is fordulnak, megvitatva közben, hogy "nézzed már, hát ennek meg nincsen hangja".
A zöld rendszám mellett diszkréten árulkodik a meghajtásról ez a kis kék 'e' díszítőelem.

Új vezetési élmény - mit tud egy elektromos Peugeot 2008?

Az autó a PSA konszern CMP padlólemezére épül, akárcsak a kistesója, a 208, vagy a DS 3 Crossback, és a motorválaszték is azonos, de ebbe nem is mennék bele mélyebben, csak az elektromos paramétereibe.

Az e2008 136 lóerős, 260 Nm nyomaték áll rendelkezésre rögtön az induláskor, így a piros lámpánál indulva biztosan magunk mögött hagyhatjuk a benzin és dízelmotorral hajtott kollégákat. 8,3 másodperc alatt van százon. A meghajtásról a nagy kapacitású, 50 kWh-s lítium-ion akkumulátor gondoskodik, amelynek az elhelyezését úgy sikerült megoldania a gyártónak, hogy sem az utastérből, sem pedig a csomagtartóból nem vesz el hasznos helyet. WLTP szabvány szerint egy teljesen feltöltött e2008-cal 320 kilométer a hatótáv, az akkumulátorra pedig 8 év, vagy 160 000 km garanciát vállal a gyártó 70% töltőkapacitásig.

Az akkumulátort több módon is tölthetjük, standard kábellel hagyományos hálózatra csatlakoztatva papíron 17 óra a teljes töltési idő, 7,4 kW-os Wallbox-szal 7,5 óra. DC töltővel lehetőség van a 100 kW-os töltésre is az aktív folyadékhűtésnek köszönhetően, amivel 30 perc alatt 80%-os töltöttségi szint érhető el.
A váltókar futurisztikus formája éles kontrasztot állít a kifinomult zongoralakk borítással, ami körülöleli. Itt kapcsolható még az elektromos kézifék és a vezetési üzemmód.
Három üzemmódot választhatunk a vezetéshez: Eco, Normal és Sport. Eco-ban a nyomaték visszafogásával növelhetjük a hatótávot, Sportban épp ellenkezőleg, a maximális nyomaték áll rendelkezésre, ellenben a fogyasztás is sokszorosára nő. A Normal mód teljesen korrekt vezetési élményt ad, jön a nyomaték, húz a motor, de nem fogyasztja le az akksi felét a 40 kilométeres reggeli ingázásban.
A kisméretű, nyomott formájú kormány, amit a megszokottnál sokkal alacsonyabbra kell állítani, mindenkinek szokatlan látvány elsőre, de nekem azonnal kézreállt, kényelmes vele a vezetés.
Az e2008-nál az automata váltó csak a parkoláshoz és a tolatáshoz kell, valamint a Brake üzemmód kapcsolásához, egyébként az elektromos autóknál megszokott fix áttétel köszön vissza itt is.

Nem csak vezetési, fékezési üzemmódot is választhatunk. A Brake módról ódákat tudnék zengeni, annyira megkedveltem. A váltó B állásánál a fékpedál nyomkodása helyett a motorfék használatával fékezhetünk, így a gázról lelépve azonnal lassulni kezdünk, a felszabaduló energia pedig tölti az akkumulátort. Erről a 3D műszerfalon több visszacsatolást is kapunk, hisz láthatjuk, hogy Power, Eco, vagy Charge módban vezetünk. A pedál felengedésekor így a Charge-ba kerülünk, ami gyakran a hatótávot is megdobja, viszonylag gyorsan.

3D i-Cockpit - A belső tér olyan, mint egy űrhajó


A Peugeot 2008 modellek a legújabb generációs i-Cockpit-et kapták. Magáról az i-Cockpitről már írtam (itt), de a 3D változathoz most először volt szerencsém, és a bűvkörébe kerültem. Igazi szerelem első látásra. Nagyon nehéz fotón visszaadni, de még elmondani is, mit jelent itt a 3D. Azon felül, hogy teljesen digitális, 2 rétegű műszerfal kijelzőt képzeljetek el, így a háttérben és az előtérben is vannak rajta infók, az összhatás pedig valóban 3D-s, elképesztően néz ki!
Íme a 3D i-Cockpit trükk: felülről egy másik kijelzőről tükrözi vissza az előtérben lévő üveglap az infókat, így jelennek meg "lebegve" előttünk.
A középkonzol is szuper, az érintőkijelző hatalmas és könnyen kezelhető, az alatta található gombsor pedig extravagáns és egyedi. A zongorabillentyűk fölé egy sor érintőgomb is került, melyek használata vezetés közben is könnyű, egy kis ismerkedés után nem igényel komolyabb odafigyelést. Ami még említésreméltó, hogy bekerült egy nagyon hasznos telefontartó. Számomra érthetetlen, miért nem alapvetés már évek óta minden egyes újonnan tervezett autóban egy ennyire egyszerűen kivitelezhető dolog. A 2008-ban található kihajtható kis fiók tökéletes támasztékot nyújt, a mögötte található rekesz pedig akár vezetéknélküli töltésre is alkalmas. Végre nem kell elcsúfítani a szélvédőre ragasztott, vagy szellőzőrácsba pattintott zörgő vackokkal a belső teret. A zongoralakk borítás a gyártósorról legurulva csodálatos és elegáns, onnantól kezdve azonban kínszenvedés a tisztántartása, minden porszem és minden ujjlenyomat masszívan ragaszkodik hozzá.
Van hely a telefonnak, amit akár tükrözhetünk is a 7"-os kijelzőre, a mögötte lévő rekeszben pedig vezeték nélkül tölthetünk út közben.
A GT Line felszereltséghez tartozik még az utastér hangulatvilágítása, mely nyolc színben állítható, így teljesen testreszabható. Ez is egy olyan nüansznyi finom részlet, ami nélkül persze lehet élni, de ha kipróbálod, felteszed a kérdést, hogy minek?
A kesztyűtartó felett futó zöld sáv egy LED hangulatvilágítás, 8 állítható színnel, és 5 fényerősséggel.
Természetesen a legkorszerűbb vezetéstámogató rendszerekkel szerelték franciáék a 2008-at. A teljesség igénye nélkül kiemelnék párat. A stop&go funkciós adaptív tempomat és a sávtartó együttesen gyakorlatilag kettes szintű önvezetést tesz lehetővé. Választható teljesen automatizált parkolás de például az automatikus vészfékező rendszer és a sávtartó már a legkisebb felszereltség esetén is széria.
Jó tanács: ha tempomattal szerelt Peugeot vásárolsz, az első utad előtt gombról gombra elemezd át a kart, és memorizáld vakon, mivel sikerült úgy elhelyezniük a kormány mögött, hogy esélyed se legyen látni a funkciókat.
A tolatókamera képe tűéles, és ami számomra újdonság volt, hogy felülnézetből kvázi lemodellezi az autót a mögötte lévő tárgyakkal együtt, így ezzel a képpel is kalkulálhatunk hátramenetben, nem csak az élőképpel.
Felülnézetből is láthatjuk az autót és a környező objektumokat, emellett persze segédvonalakkal, és hangjelzéssel is segít a manőverezésben.
Igényes anyagokat kapott belülről a 2008, az ülések pedig megszokott Peugeot-sak, nem véletlenül vettem magamnak is ilyet, hisz messze az egyik legkényelmesebb márka, amiben valaha ültem. Hátul is meglepően tágas, itt szerintem senki nem fog panaszkodni.
Franciás sikk: szövet és bőr kombinációja, élénk varrás a belső térben, mely végigfut az üléseken, az ajtókon és még a kormányon is. Az ülések stabil oldaltartásúak, Peugeot-ra jellemzően szuperkényelmesek.
167 centivel akár tornázhatok is a hátsó ülésen, így gyanítom, hosszabb lábbal is vállalható benne az utazás.
A tengelytáv és a hossz növelésével hátul is kényelmesebb lett az utastér elődjéhez képest. 

Mit tapasztaltam teljesen szűzként az elektromos autózás terén?

A tesztmodell 120 km hatótávval került hozzám, ami kissé karcsúnak tűnt ahhoz, hogy eljussak vele a kb. 130 kilométerrel arrébb fekvő ingatlanunkhoz, ezért az első utam töltőhöz vezetett. Itt egy nehézkes mobilapp regisztrációt követően (ügyfélszolgálatos telefonhívás lett a vége, mert a visszaigazoló e-mail nem érkezett meg, így nem tudtam belépni az alkalmazásba), csak a saját kábelét használva tudtam tölteni az autót, mivel a töltőállomás saját, gyorsabb kábelei nem voltak üzemképesek. Ezzel a módszerrel nagyjából egy óra alatt 20-30 kilométer hatótávot sikerült belekönyörögni az akksiba, így indultunk el.

Az üzemhibát egyébként más töltőknél is tapasztaltam, míg nálam volt, igaz én vidéken próbálkoztam, a fővárosban valószínűleg könnyebb dolgom lett volna. Ez viszont rengeteget vett el az élményből, hisz folyamatosan izgulni kellett a hatótávon, és mivel én jellemzően hosszú utakra használom a kocsikat, teljesen egyértelművé vált, hogy az elektromos autózás nem az én terepem.

Az első utunkon tehát mivel pontosan annyi volt a hatótáv, mint amire szükségünk volt, nem tudtam igazán kiélvezni a 2008 adottságait, végig Eco módban, tempomattal mentünk, míg nem 12 kilométeres hatótávval begurultunk a kapu elé. Ettől függetlenül már ez is izgalmas volt, hisz a gyorsulás egy egészen új élményt hozott a vezetésbe.

Ezt követően egy egész éjszakán át, nagyjából 13 órát töltöttem otthoni hálózatról az akkumulátort, ezzel 12-ről 120 km-re sikerült feltornázni a hatótávot. Szerintem a következő 4 órában sem ment volna fel 320-ra, pedig elvileg 17 óra alatt maxra tölthető.
Eger környékén kiválóan visszatölthető az akksi a dombokról való legurulással Brake módban.
Az elektromos vezetési élményhez hozzátartozik a majdhogynem teljesen hangtalan működés. Az autó Start gombos indítása után egyedül a ventillátorok hangjából lehetett tudni, hogy beindult. Az elinduláskor némi kis ufóhang beszűrődik, de mondhatni némán közlekedhetünk vele, nagyobb sebességnél egyedül a gumiktól jövő útzaj lehet ismerős. A csendes üzemelés mellett pedig tökéletesen kiélvezhetjük a Focal 10 hangszórós rendszerének kristálytiszta hangzását - tényleg istenien szól.

A fokozatmentes, más néven egysebességes fix áttételt is jó volt kipróbálni, és egy pillanatig sem hiányzott a váltó, vagy az automata váltóknál érezhető pillanatnyi fordulatszámingadozás. A Brake üzemmód teljesen elvarázsolt, hegyről lefelé gurulva egy 15 kilométeres szakaszon 40 kilométernyi hatótávot nyertem vele az egyik utunkon, de városban is nagyon hasznos funkció. Az egypedálos vezetés addiktív, ha egyszer kipróbálod, visszasírod, ezt garantálom.

Ugyanez mondható el a sportfokozatban való vezetésről is, amit az utolsó 20 kilométeres sprinten próbáltam ki, mielőtt visszaadtam a tesztalanyt. Nagyjából végig padlóztam, zöld lámpánál kipróbáltam a 8 másodperces százra gyorsulást, így meg lett hajtva. 170 kilométeres hatótávval indultam el, ahogy már említettem 20 kilométerre, és ez alatt 80 km hatótávot evett meg az akksi. Szóval a Peugeot e2008 nem az autópályás stabil 130-ra, meg a padlógázas előzgetésekre lett kitalálva, így ugyanis nem lehet túl messzire jutni vele, a hatótáv akár kevesebb mint a felére csökken.
Összkerékhajtás nincs, és nem is lesz. Kanyarban, kátyúban hajlamos dobálni a formás hátsóját.
Ami picit elvett az élvezetből, az a futómű pattogása, ami kisebb kátyúknál is jelentkezett. Nagyobb sebességnél, illetve a kanyarokban ezek eléggé meg tudták dobni a fenekét. Egyébként csak elsőkerék hajtással tudjuk megvenni, összkerék nem várható se elektromos, se más motor esetében.

Kinek ajánlom?

Csak városiaknak, ebből is azoknak, akik nem is nagyon hagyják el a várostáblát. Egy elektromos autónak rengeteg előnye van, tényleg egészen újszerű és nagyon szerethető vezetési élményt nyújt, és környezetkímélő mivolta mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Jó szívvel ajánlom annak az anyukának, aki semmi másra nem használja, csak eldobni a gyereket oviba, suliba, majd elugrani a hiperbe, és hazavinni vele a szajrét. Esetleg még a nagymamát is meglátogatják vele délután 5 utcával arrébb. Ezzel a napirenddel akár egy hétig is elmegy gond nélkül. Apunak is működhet, ha az agglomerációból jár be a fővárosi multihoz, aminek a mélygarázsában egyébként Wallboxról feltöltheti, míg meetingen ül.

Kérdés, hogy megér-e ez (GT Line szinten) közel 14 milliót listaáron, mely állami támogatással 12 870 000 Ft-ra csökken - ha semmi extrát nem kérünk bele a szérián felül.

Abszolút értem a célközönségét az elektromos autóknak, ezzel együtt pedig az e2008-nak is, de ez a műfaj nem való mindenkinek. Többek között nekem sem, és szerintem még az ország sem áll készen arra, hogy elterjedjenek az utakon a zöldrendszámosok.


Mindenképp kalkulálni kell vele, hogy a hosszabb utak alapos tervezést igényelnek, töltőpontokat kell vadászni, a 3 perces tankolás helyett legalább fél órát kell kényszerpihennünk (ha van 100-as töltő az adott megállóhelyen, ha nincs, akkor ez 5 óra), szóval aki hetente háromszor megjárja a Záhony-Felsőszölnök tengelyt, az ne elektromossal tegye. De még az is reális állítás, hogy a Balatonra is csak lejutni lehet vele az autópályán, vissza már nem feltétlenül, ha a fővárosból startolunk.

Ezután a teszt után boldogan vinnék el egy benzines 2008-at is, mert maga a modell ötcsillagos lett nálam, tényleg fantasztikus autónak tartom, hihetetlenül innovatív és egyedi megoldásokkal, amik szerintem a kategória dobogójára emelik a jelenlegi kisméretű SUV-k között a Peugeot szabadidőautóját.


Rizling is nagyon élvezte a tesztet. Egy elektromos autó vezetése egyébként még akár neki is menne, olyan pofonegyszerű. :)
A tesztlehetőségért köszönet a Peugeot Qualité Szolnoknak!


- Orsi

You Might Also Like

0 megjegyzés

Szólj hozzá te is a poszthoz!

A ti kedvenceitek

Kövess Facebookon

Írj nekem!

Név

E-mail *

Üzenet *