TESZT | Hyundai Bayon Limited 1.2 MPi - szelíd földönkívüli

20:29

A Hyundai Bayon a márka legkisebb szabadidő autójaként jelent meg idén a piacon ezzel felvéve a versenyt a testvér cég mini SUV-jával, a Kia Stonic-kal, amit szintén teszteltem nemrégiben. Alapvetően a Kona kistestvérének szánták, méreteket tekintve viszont nem sokkal marad el a népszerű márkatárstól. Ahogy a Kia Stonic is a kompakt Rio alapjaira, így ez is az i20 alapjaira épül, csak egy kicsit felfújták itt-ott, hogy nagyobbnak tűnjön.
 
Hossza 4180 mm, vagyis 3 centivel rövidebb mindössze a Konától, szélessége 1775 mm, magassága pedig 1500 mm. Utóbbi adat alapján 4 centivel magasabbra építették, mint az i20-at, a Konától 7 centivel marad el, és ha már itt tartunk, a Kia Stonicnál is alacsonyabb 1-2 centivel. A csomagtartó kategóriához képest tekintélyes, 411 literes, ami bőven elegendőnek bizonyult 4 főnek egy balatoni hosszú hétvégére, és még a káptalantóti piacon szerzett vásárfia dongapadból is belefért kettő a kézipoggyászok és szatyrok mellé a hazaúton. A hasmagasságán a kompakt kivitelű i20-hoz képest csak 2 centit emeltek, így azt nem javaslom, hogy ezzel induljunk dűlőtúrára, de egy padkával és fekvőrendőrrel megbirkózik a városban.

A méreteken túlmenően érdemes még beszélni a Hyundai Bayon külsejéről, ami igencsak megosztóra sikerült. Az eleje többnyire elnyeri az emberek tetszését, a mai kornak megfelelően futurisztikusra sikeredett, a szűkre szabott menetfény és az éles vonalakkal különválasztott fényszórókkal, valamint a bordázott hűtőráccsal izgalmas és nagyon SUV-os lett a végeredmény. A hátulja azonban már hagy némi kivetnivalót.

A piros műanyag sajnos csak dísz, akármit nyomkodtunk, nem világított.

Van, aki gyönyörűnek találja, van, aki megbotránkozik rajta. Én valahol a kettő között állok: tetszik, hogy nem átlagos, nem hétköznapi, de tény, hogy lehetett volna még csiszolni rajta. Az éles formák itt is visszaköszönnek, a hátsó lámpákat összekötő elsőre lámpának látszó műanyag csík azonban értelmezhetetlen számomra, a tervezők helyében biztosan beálltam volna a csomagtartón végigfutó menetfény trendbe. Egy biztos: az emberek beszélnek róla, megnézik, és ha már ennyit nézegetik, meg is jegyzik őt - ki ezért, ki azért...
A műanyag elemek karcsúsítják, és szabadidőautós hatást keltenek, de a terepjárótól távol áll.

A belső számomra hatalmas pozitív csalódás, alacsonyabb kategóriás autó lévén nem vártam tőle ilyen minőséget sem esztétikum, sem anyaghasználat terén. A legszembetűnőbb a műszerfalon végigfutó bordázott elem, ami a szellőzőket is magában foglalja. Bár a beltérben a műanyag uralkodik, szerencsére a kellemesebb tapintású, matt verzió került bele, kevés éllel, lágy formákkal. Az egyik legnagyobb pirospont egyértelműen az ülés: régen ültem ennyire kényelmes, formás, jó oldaltartású ülésekben, és még a kárpitra sem lehet panaszunk. A másik, ami a sötétedés utáni használatkor tűnt fel, a hangulatos beltér világítás, ami nem csak a lábteret, de az ajtóban lévő tárolókat is lágy kék fénybe burkolja, ezáltal modern és egyben megnyugtató miliőt varázsolva. 

Imádtam vele este közlekedni!

A Bayon 10,25 colos digitális műszeregységet kapott, optikailag hozzá kapcsolódik a központi érintőképernyő, mely a tesztmodellben 8 colos volt, de kérhető szintén 10,25 colossal is. Természetesen a telefontükrözés itt sem okozott gondot, további okos megoldásként pedig kérhető vezeték nélküli töltő is. A Hyundai SmartSense biztonsági funkciók széles skáláját kínálja, ilyen a sávkövető-, az aktív holttérfigyelő és az intelligens sebességtartó automata is. Ezek közül a sávkövetést volt szerencsém kipróbálni, mely minden indításnál aktiválódik, én viszont minden alkalommal ki is kapcsoltam, ugyanis nagyon zavaróan rángatta az autót ide-oda a néha félreértelmezett felezővonalak esetén. 

Motorválaszték terén nem túl széles a kínálat, a Bayon belépő szinten 1,2-es négyhengeres szívó benzin motorral kapható, fölötte jönnek a manapság divatos 1 literes háromhengeres turbó motorok, amiből 100 és 120 lóerős is elérhető (utóbbi 48 voltos hibrid). A kínálat itt véget is ér, dízel és elektromos nem készült. Én a szívó benzinest (84 lóerő, 117 Nm) kaptam meg tesztelésre, amelyre a Hyundai hivatalos weboldalán sejtelmesen "szelíd, de megbízható erőforrásként" hivatkozik. Nos, ez előrevetítette, hogy nem számíthatok egy erőgépre, és ezt hozta is. Ettől függetlenül egész kellemesen el lehetett autókázni a Káli-medencében, de a nyomaték hiánya egy-két emelkedőn már azért érezhető volt. Ehhez a motorhoz ötfokozatú kézi váltó jár, míg a turbókhoz 6 fokozatú intelligens manuális vagy a hétfokozatú duplakuplungos is. 

Sportos négyküllős kormány, mely pontosan és precízen teszi a dolgát.
Az úttartása kiváló, hisz nem túl magas, nem billegős, a kanyarokban sosem éreztem, hogy makacskodna. A zajszigetelés is jónak bizonyult, autópálya sebességnél már 4000 felett pörög a motor, mégis el lehet beszélgetni a hátul ülőkkel anélkül, hogy hangszálgyulladást kapnánk a Budapest-Balaton távon. Na és a fogyasztása? Nem is emlékszem, mikor volt utoljára ilyen kis étvágyú tesztmodell nálam. Ha egy mondatban kéne megfogalmaznom: nem megy, de legalább nem is eszik. Az 5 napos teszt alatt közel 1000 kilométert tettünk meg vegyes terepen, vagyis városban, országúton, autópályán, dimbes-dombos vidéken, így 5,6 litert evett meg 100 kilométereb a Bayon.

Otthonosan mozgott a dombokon.
Valaki úgy fogalmazott, hogy a Hyundai kínálatában nem a Bayon lesz a legélesebb kés, és ezzel nem is lőtt mellé, mégis úgy gondolom, hogy van az a réteg, aki számára ez egy szerethető autó. Azt hozza, ami elvárható tőle, se többet, se kevesebbet. Ha valaki átülne egy nagyobb autóba az előző kompaktból, de nem vágyik óriási magaslatokba és őrületes száguldozásokra, ellenben boldoggá teszik őt az olyan apróságok, mint a hangulatos beltér, a megdöbbentően kényelmes ülések, széleskörű vezetésbiztonsági funkciók, és egy praktikus, jól pakolható, egyszerű de kielégítő vezetési élményt kínáló autót keres, az megtalálja benne.

Ezekért az ülésekért megéri a magasabb felszereltséget választani.
Hogy mennyiért? A belépő ár az 1,2-es szívó benzinnel és Entry (legalacsonyabb) felszereltséggel 5,3 millió forint, ezt követi a Life szint 5,6 millióért. Comfort felszereltségtől felfelé hajtástól függően 6 és 7,4 millió között alakul az alapár. A tesztmodell Limited felszereltséget kapott, melyben széria  az elektromos külső tükör, elektromos ablakemelő, fedélzeti számítógép, elektromos szervokormány, manuális klíma, állítható vezetőülés és korány, a színezett üvegek, 15" acél keréktárcsák, vezető, utas oldali, függöny és oldallégzsákok, ABS, EBD, BAS. Az extra a Sleek Silver metálfény volt, az extrákkal növelt valamint kedvezménnyel csökkentett vételára pedig 6.149.000 Ft. Az árlista tetején álló Premium felszereltségű 120 lóerős, automataváltós 48V Hybrid csúcsmodell ára 7.749.000 forint. Az utóbbi években elszállt új autó árakat tekintve azt gondolom, ma már nem érdemes azon vitázni, hogy egy ilyen autóért megéri-e, és hasonlítgatni is felesleges. Szerintem az árlista felénél már egy nagyon jól felszerelt Bayont lehet összerakni (lásd a tesztautót), és kategóriáján belül az egyik legkomfortosabb, legmodernebb autót kapjuk a pénzünkért. 

A tesztautót a Hyundai Hatvan biztosította, melyet ezúton is köszönök!

- Orsi

You Might Also Like

0 megjegyzés

Szólj hozzá te is a poszthoz!

A ti kedvenceitek

Kövess Facebookon

Írj nekem!

Név

E-mail *

Üzenet *